Shaahin's Blog

Shaahin's Blog

Random thoughts on science and art
Shaahin's Blog

Shaahin's Blog

Random thoughts on science and art

Nash و Nirenberg برندگان جایزه آبل 2014!!


                                    

                              John Nash                                               Louis Nirenberg



جان نش John Nash  عضو بازنشسته موسسه تحقیقات عالی پرینستون (IAS) و لوئی نیرنبرگ Louis Nirenberg استاد بازنشسته دانشگاه نیویورک (NYU) به خاطر "تحقیقات برجسته در زمینه معادلات دیفرانسیل با مشتقات جریی (PDE) غیر خطی و کاربرد آن در آنالیز هندسی" موفق شدند جایزه آبل (Abel Prize) سال 2014 را به دست آورند.

آکادمی علوم نروژ روز 25 مارس ضمن اعلام برندگان جایزه آبل، با اشاره به همکاری (غیر مستقیم!) نش و نیرنبرگ که از دهه 1950 آغاز شده است افزود: ثمرات و قدرت این همکاری که در موسسه علوم ریاضی کورانت (بخش ریاضی – آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه نیویورک) نشات گرفت امروز بیش از همیشه احساس می شود.

نش در سال 1994 جایزه نوبل اقتصاد را از آن خود کرد. وی در بین ریاضیدانان به خاطر قضیه معروف خود (نشاندن خمینه های ریمانی در فضای اقلیدسی) معروف است.

نیرنبرگ که تا کنون جوایز متعدد ریاضی را بدست آورده است، از پیشگامان نظریه معادلات با مشتقات جزیی بشمار می رود و چهارمین استاد موسسه کورانت است که موفق به اخذ جایزه آبل شده است.

کارهای نیرنبرگ در PDE غیر خطی بسیار گسترده است و نتایج وی در باره معادلات Navier-Stokes (مکانیک سیالات) و وجود تکینگی در جواب های این معادلات، اهمیت بسیاری دارند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.